Korábbi cikkeink

  • Home
  • Korábbi cikkeink
Autizmus és a vizuális támogatás

Készítette: Fáczán Dóra autizmus spektrum pedagógiája szakos gyógypedagógus

Az autizmusbarát környezet, vagyis a protetikus környezet kialakításának alapja az egyénre szabott vizuális támogatás megteremtése.

 Mit is jelent az, hogy protetikus környezet és vizuális támogatás?

Ahhoz, hogy az autizmussal élő személy számára egy biztonságos, bejósolható, számára egyértelmű és érthető környezetet tudjunk biztosítani, elengedhetetlen a vizuális eszközök használata. A protetikus környezet egy olyan vizuális támogató rendszer, mely egy adott helyzetben segíti a személyt hozzájutni a számára lényeges információhoz. Tehát a vizuális környezeti támpontokat nevezzük összefoglalóan protetikus környezetnek.

KÖNYVAJÁNLÓ: Godina Mónika: Lóg a lába , lóga… – mondókáskönyv kicsiknek és nagyoknak

Készítette: Millichné Tóth Lilla gyógypedagógus-logopédus 

 A dalolászás, mondókázás, dögönyözés, csiklandozás, rengeteg szabad játék, és mesélés  igen fontos kisgyermeke részére. Hogy boldog, kiegyensúlyozott ember váljon belőle, szüksége van mindezekre. A baba,  kisgyermek, ezekből az énekekből, mondókákból szerzi első ismereteit, ugyanakkor az érzelmi és az értelmi képességek fejlődése, a beszédfejlődés, a mozgásfejlődés, és a szocializációs képességek fejlődésé  is szoros összefüggésben van a mondókázással, mozgással kísért beszéddel.

Mindezek alapja  az utánzás és az ismétlés.

Amíg az újszülött még passzív résztvevő a játékokban, addig egy egy-másfél éves gyermek már együttműködik a szülővel, utánozza a mozdulatokat, és egy-egy szófoszlányt, majd szavakat, mondatokat is mond. Később , ha ügyesen végig vezettük  ezen a folyamaton, már örömmel, boldogan, később akár önállóan is „használja” mindennapi tevékenységei során ezeket a kedves versikéket.

Fejlesztési ajánlások, tanácsok, tippek SNI beszédfogyatékos felsőtagozatos diákoknak és szüleiknek

Készítette: Millichné Tóth Lilla gyógypedagógus-logopédus 

A felsőtagozatba kerülés újabb mérföldkő minden tanuló életében. A korábbról jól ismert tanító néni védőszárnyai alól egyszer csak kikerül a gyermekük a felsőtagozat idegen világába, új tanárok, új tantárgyak, új helyzetek közé, ezeknek kell nap, mint nap megfelelni. A tananyag nő, az idő azonban ugyanannyi. Az SNI beszédfogyatékos tanulók fejlesztése tovább folytatódik a felsőtagozatban is. A gyerekek egy részének motivációja sajnos addigra ugyancsak megcsappan. Ehhez jönnek az élettani változások, a kamaszkor minden újdonságával és nehézségével.

Mi lehet ezek után a teendő? Mivel a felsőtagozat napi rutinja amúgy is nehéz feladatot ró a diákokra, ezért általában kevés idejük, kedvük marad speciális fejlesztő feladatok végzésére.

Összeállított anyagunkban igyekeztünk olyan ötleteket, tanácsokat, korosztályuknak megfelelő munkatankönyvek címjegyzékét, weboldalakat, digitális anyagokat összeállítani, ajánlani, amelyek ennek a korosztálynak hasznosak lehetnek. Nagy előnye ezeknek az anyagoknak, hogy általában egyedül, szülői segítség nélkül használhatók. Illetve olyan fejlesztő ötleteink is vannak, amit az egész család végezhet, kortól függetlenül, otthon, kiránduláskor, utazás közben, nyaralás alatt.